Pwt
5,12-15
Będziesz
zważał na szabat, aby go święcić, jak ci nakazał Pan, Bóg twój. Sześć dni
będziesz pracował i wykonywał wszelką twą pracę, lecz w siódmym dniu jest
szabat Pana, Boga twego. Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój
syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój wół, ani twój
osioł, ani żadne twoje zwierzę, ani obcy, który przebywa w twoich bramach; aby
wypoczął twój niewolnik i twoja niewolnica, jak i ty. Pamiętaj, że byłeś niewolnikiem
w ziemi egipskiej i wyprowadził cię stamtąd Pan, Bóg twój, ręką mocną i
wyciągniętym ramieniem: przeto ci nakazał Pan, Bóg twój, strzec dnia szabatu.
2Kor
4,6-11
Albowiem
Bóg, Ten, który rozkazał ciemnościom, by zajaśniały światłem, zabłysnął w
naszych sercach, by olśnić nas jasnością poznania chwały Bożej na obliczu
Chrystusa. Przechowujemy zaś ten skarb w naczyniach glinianych, aby z Boga była
owa przeogromna moc, a nie z nas. Zewsząd znosimy cierpienia, lecz nie
poddajemy się zwątpieniu; żyjemy w niedostatku, lecz nie rozpaczamy; znosimy
prześladowania, lecz nie czujemy się osamotnieni, obalają nas na ziemię, lecz
nie giniemy. Nosimy nieustannie w ciele naszym konanie Jezusa, aby życie Jezusa
objawiło się w naszym ciele. Ciągle bowiem jesteśmy wydawani na śmierć z powodu
Jezusa, aby życie Jezusa objawiło się w naszym śmiertelnym ciele.
Mk
2,22-28
Nikt
też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków. W przeciwnym razie wino
rozerwie bukłaki; i wino przepadnie, i bukłaki. Lecz młode wino /należy wlewać/
do nowych bukłaków. Pewnego razu, gdy Jezus przechodził w szabat wśród zbóż,
uczniowie Jego zaczęli po drodze zrywać kłosy. Na to faryzeusze rzekli do
Niego: Patrz, czemu oni robią w szabat to, czego nie wolno? On im odpowiedział:
Czy nigdy nie czytaliście, co uczynił Dawid, kiedy znalazł się w potrzebie, i
był głodny on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego za Abiatara,
najwyższego kapłana, i jadł chleby pokładne, które tylko kapłanom jeść wolno; i
dał również swoim towarzyszom. I dodał: To szabat został ustanowiony dla
człowieka, a nie człowiek dla szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest panem szabatu.
Prawo
i człowiek
Znani
nam są fanatycy prawa i praworządności, którzy dla zachowania prawa -
jakkolwiek byłoby ono głupie i nieludzkie - gotowi są poświęcić człowieka i
jego dobro. "Takie mam przepisy, takie mam dyrektywy, muszę się
trzymać wytycznych" - wyskrzeczane twardym, nieludzkim głosem jest
zmorą wielu naszych urzędów i instytucji użyteczności publicznej. Dla
usprawiedliwienia powtarzać będą jeszcze -co niektórzy- łacińską formułkę: Dura
lex sed lex. Z drugiej jednak strony dobrze wiemy, że życie bez prawa w
całkowitej anarchii byłoby nie do zniesienia, że prawo powinno stać na straży i
chronić człowieka przed bałaganem i nadużyciami.
Znane
są i takie sytuacje, kiedy prawa ustalane są tylko i wyłącznie po to, aby
chroniły, a nawet wprost wspierały interesy tych, którzy to prawo ustanawiają.
Przykładów sami moglibyście niewątpliwie podać całą masę.
Znani
nam są jednak i tacy praco-holicy, którzy nie dość że sami odpoczywać nie
potrafią, ale jeszcze zmuszają innych do ustawicznej pracy, nawet w niedzielę,
tylko i wyłącznie dla interesu, dla zysku, dla zaspokojenia swoich nieposkromionych
ambicji i żądzy posiadania coraz więcej.
Ani
w jednym, ani w drugim wypadku człowiek się nie liczy i nie o człowieka chodzi,
ani tym rzekomo praworządnym, ani tym bardziej tym, którzy najbardziej
podstawowe prawa ludzkie (jak prawo do odpoczynku) łamią. Paradoksem jest, że z
jednej strony walczy się o skrócenie tygodnia pracy, a z drugiej zmusza ludzi
do pracy nawet w niedzielę, jak to ma miejsce np. w wielkich supermarketach.
Czy w tym naprawdę o człowieka chodzi i o jego dobro?
A
co proponuje nam Chrystus? "Czy wolno w szabat zrobić coś dobrego,
czy złego? Szabat jest dla człowieka a nie człowiek dla szabatu".
Prawo jest dla człowieka, a nie człowiek dla prawa. Nie zapominaj o tym nigdy! We
wszystkim i zawsze najważniejszy jest człowiek i jego prawdziwe dobro, a nie
prawo lub dobra pozorne. Jeśli ta zasada będzie stosowana w naszym życiu, to na
pewno nie popełnimy pomyłki i nie będziemy łamać prawa ani tym bardziej
niszczyć i łamać człowieka.